Aj Vy sa môžete zapojiť do tvorby zákonov EÚ. Európska komisia chce počuť Vaše názory na zákony a politiky, ktoré sa v súčasnosti pripravujú. Ponúkajú platformu „Vyjadrite svoj názor“ so zoznamom všetkých nových iniciatív EÚ otvorených na verejnú konzultáciu. Ak chcete napísať spätnú väzbu, musíte sa zaregistrovať. https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say_sk
Akt o digitálnej spravodlivosti
O iniciatíve: Témou iniciatívy je ochrana spotrebiteľa v rámci digitálnej spravodlivosti. Táto iniciatíva sa zameriava na riešenie problematických praktík, ako sú:
- nekalé personalizačné praktiky.
- nekalé obchodné praktiky týkajúce sa temných vzorcov,
- zavádzajúci marketing influencerov,
- návykový dizajn digitálnych produktov,
Obdobie na poskytnutie spätnej väzby: etapa 2: 17 júla 2025 – 24 októbra 2025
Spätná väzba od OZ Elektrosmog a zdravie
Občianske združenie Elektrosmog a zdravie víta túto iniciatívu, pretože aj v našej preambule sľubujeme, že budeme hájiť zdravie a bezpečnosť pred nástrahami korporátneho lobbyngu, kybernetickou kriminalitou a kšeftovaním s dátami.
Poukážeme na jeden príklad. V nastaveniach Google účtu v časti
Údaje a ochrana súkromia -> Aktivita na internete a v aplikáciách -> Zahŕňať hlasovú a zvukovú aktivitu
sa píše:
Zvuk sa ukladá, keď vaše zariadenie rozpozná aktiváciu, napríklad príkazom „Ok, Google“ alebo súvislými konverzáciami. Niektoré zariadenia zahŕňajú aj niekoľko sekúnd pred aktiváciou, aby zachytili celú žiadosť. Zvuk sa môže niekedy uložiť aj vtedy, keď vaše zariadenie nesprávne rozpozná aktiváciu, napríklad zvuk pripomínajúci „Ok, Google“. Ak svoje zariadenie používate bez internetového pripojenia, zvuk môže byť po opätovnom pripojení uložený do vášho účtu Google.
Naše požiadavky sú:
- Vo všetkých platformách, všetky smart funkcie a iné nastavenia zasahujúce do súkromia alebo slúžiace na digitálne profilovanie musia byť defaultne vypnuté a používateľ si ich zapne až po informovanom súhlase. (opt-in system);
- Zariadenia a aplikácie nesmú obchádzať nastavenia siete. Napríklad ak má používateľ Wi-Fi vypnutú, nemajú čo aplikácie vyhľadávať Wi-Fi siete. Týka sa to lokalizačnej služby Google a ďalších aplikácií. Používatelia a hlavne deti nevedia, že sa to dá vypnúť v pokročilých nastaveniach Wi-Fi;
- Deti by nemali byť vystavované žiareniu z mobilu bez toho, aby o tom vedeli, a mali by byť informované vždy, keď mobil vyžaruje žiarenie;
- Požadujeme, aby bolo jasne komunikované, že mobilné zariadenia nie sú úplne neaktívne ani v režime spánku, pokiaľ majú zapnuté mobilné dáta alebo lokalizačné služby. V takomto stave telefón naďalej vysiela a prijíma signály, pretože zabezpečuje synchronizáciu aplikácií, udržiava pripojenie k sieti a pri funkciách ako „Nájsť môj telefón“ (Find My) pravidelne odosiela svoju polohu. Používatelia musia byť o týchto procesoch transparentne informovaní.
S pozdravom
Petra Bertová Polovková
za občianske združenie Elektrosmog a zdravie
Táto spätná väzba bola odoslaná cez káblové pripojenie
– bez škodlivého žiarenia
– s menšou spotrebou elektriny
– s vyššou bezpečnosťou údajov
Odkaz na našu spätnú väzbu: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14622-Akt-o-digitalnej-spravodlivosti/F32844397_sk
Facebookový odkaz vhodný na zdieľanie: https://www.facebook.com/events/1392032555416177
Spätná väzba po anglicky od Europeans for Safe Connections:
https://esc-info.eu/have-your-say-digital-fairness-act/
Spätná väzba od nášho člena
1. Zo skutočností, ktoré uvediem postupne, ktoré sú založené na mojich osobných skúsenostiach najmä zo Slovenska a skúsenostiach osôb, ktoré poznám vyplýva, že v krajinách EU je ochrana spotrebiteľov v oblasti digitalizácie – všade tam, kde sa používajú zariadenia komunikujúce bezdrôtovo a emitujúce rádiofrekvenčné elektromagnetické žiarenie – dlhodobo nedostatočná a politika Európskej komisie a členských štátov umožňuje priemyslu používať nekalé obchodné praktiky voči bežným spotrebiteľom, ktoré majú za následok riziká zdravotné, bezpečnostné a straty súkromia. Priemysel prostredníctvom svojich lobistov, a svojich poradcov v európskych inštitúciách a v členských krajinách presadzuje svoje záujmy na úkor spotrebiteľov. Bežný spotrebiteľ má výrazne menej možností ako presadzovať svoje záujmy, čím je zásadným spôsobom znevýhodnený v porovnaní s priemyslom.
2. a) Dôveryhodnosť organizácie ICNIRP, ktorej odporúčaniami sa riadi Európska komisia je zásadným spôsobom spochybnená napr. publikovanými vyjadreniami insidera prof. Dariusza Leszczyńskeho, kde okrem iného je poukázané na netransparentný výber členov, výsledkom je jednotný názor členov, ktorí nepovažujú za potrebné skúmať netepelné účinky rádiofrekvenčného elektromagnetického žiarenia, čo pozoruhodne úplne vyhovuje priemyslu. Chýba tiež výskum na účinky súbežného pôsobenia viacerých zdravotných a environmentálnych záťaží.
(zdroj: www.instytutsprawobywatelskich.pl/smartfony-wi-fi-i-puszka-pandory-co-wynika-z-badan-promieniowania-elektromagnetycznego-elektrosmogu/)
Tým je spochybnená aj dôveryhodnosť Európskej komisie, a krajín, vrátane Slovenska, ktoré sa riadia odporúčaniami ICNIRP.
b) Podľa Medzinárodnej agentúry pre výskum rakoviny (IARC), ktorá je súčasťou Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) sú rádiofrekvenčné elektromagnetické polia klasifikované ako “podozrivý (angl. possible) karcinogén pre človeka”. To znamená, že sú zaradené do skupiny 2b. (zdroj: www.iarc.who.int/wp-content/uploads/2018/07/pr208_E.pdf) To je dôvod na prísne uplatňovanie princípu predbežnej opatrnosti, ktorý sa však v tejto oblasti neuplatňuje.
c) Podľa Budapeštianskej deklarácie aj na medzinárodnej úrovni bol prijatý záväzok venovať pozornosť a reagovať na problém – elektromagnetické žiarenie.
(zdroj: iris.who.int/bitstream/handle/10665/371461/Budapest-decl-2023-eng.pdf?sequence=5) To je dôvod na dôkladné skúmanie vplyvov elektromagnetického žiarenia na životné prostredie, zdravie ľudí, živočíchov a rastlín, ktorý sa však ignoruje.
3. V ďalších bodoch sa budem venovať rizikám, zneužívaniu a nejasnostiam ohľadom diaľkových odpočtov meradiel spotreby a PRVN (pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov) v bytových domoch. Relevantné slovenské orgány boli o týchto problémoch informované a požiadané o vykonanie nápravy, nedostali sme prísľub vykonania nápravy(zdroj napr.: https://www.elektrosmogazdravie.sk/wp-content/uploads/docs/zapisnica_MHSR_15_7_2025.pdf)
4. Problematika diaľkových odpočtov meradiel spotreby a PRVN (pozn.: je to synonymný názov pre PRT – pomerový rozdeľovač tepla) v bytových domoch sa týka najmä obyvateľov bytových domov, teda významnej časti obyvateľov Slovenska a Európskej únie. Títo obyvatelia sú spotrebiteľmi, pretože podľa uznesenia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 1Vcdo/5/2019 pravidlá na ochranu spotrebiteľa sa uplatnia aj na zmluvy o výkone správy podľa § 8a zákona č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov uzavreté medzi správcovskou spoločnosťou a vlastníkmi bytov a nebytových priestorov, ktorí sú fyzické a právnické osoby.
5. Správcovské spoločnosti často presadzujú naratív, že uvedené diaľkové odpočty sú povinné, pretože to nariaďuje Smernica o energetickej efektívnosti 2012/27/EU (prípadne analogická smernica 2023/1791/EU) (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:02012L0027-20230504) a jej transpozícia do zákona č. 657/2004 Z.z. o tepelnej energetike a zákona č. 321/2014 Z.z. o energetickej efektívnosti.
V skutočnosti z čl. 9a, 9b a 9c smernice (a ani z uvedených zákonov) nevyplýva bezpodmienečná povinnosť diaľkového odpočtu meračov tepla, meradiel teplej úžitkovej vody a pomerových meračov tepla, pretože pre ich nainštalovanie musí byť splnená podmienka technickej možnosti a nákladovej efektívnosti z hľadiska primeranosti vzhľadom na možné úspory energie.
Táto podmienka je kľúčová, vyplýva z cieľov smernice (podľa odseku 2 preambuly v prvom vyhlásenom znení a tiež podľa čl. 1, čl. 3 v poslednom konsolidovanom znení zo dňa 4.5.2023 cieľom tejto smernice je zníženie spotreby energie, resp. úspora energie spotrebovanej v EU v akejkoľvek forme), kvôli ktorým bola táto smernica prijatá a tiež z povinnosti úspor energie danej čl. 7 smernice. Zavedením zložitejších a drahších meračov a PRVN s rádiovými modulmi uvedená nevyhnutná podmienka nie je splnená, pretože tieto merače a PRVN s rádiovými modulmi samotné spotrebovávajú el. energiu z batérií, ktoré sa za niekoľko rokov stanú nebezpečným odpadom vyžadujúcim ďalšie náklady na ich likvidáciu a spracovanie, vyžadujú nové technické vybavenie na príjímanie, prenos, spracovania a ukladanie dát, ktoré naviac prinášajú nové riziká (v porovnaní s meračmi a PRVN bez rádiových modulov) – zdravotné, bezpečnostné a straty súkromia, pričom tieto riziká si vyžadujú ďalšie náklady na riešenie a odstraňovanie následkov a tiež náklady na prevenciu uvedených rizík.
6. Ďalším presadzovaným naratívom správcovských spoločností je, že uvedená smernica a zákony, ktoré ju trasponovali, nariaďuje bezpodmienečnú povinnosť diaľkového odpočtu od 1.1.2027.
V skutočnosti podľa bodu 2, čl. 9c uvedenej smernice
„Meradlá a pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov, ktoré neumožňujú diaľkový odpočet, ale sú už nainštalované, sa do 1. januára 2027 vybavia funkciou diaľkového odpočtu alebo sa vymenia za zariadenia umožňujúce diaľkový odpočet s výnimkou prípadov, keď daný členský štát preukáže, že to nie je nákladovo efektívne.“
Slovenskí zákonodarcovia to však transponovali inak:
Podľa § 17 ods. 4 písm. b) zákona č. 657/2004 Z.z. o tepelnej energetike a § 11 ods. 10 zákona č. 321/2014 o energetickej efektívnosti povinnosť vybavenia funkciou diaľkového odpočtu neplatí, ak vlastník budovy preukáže, že inštalácia funkcie diaľkového odpočtu nie je nákladovo primeraná alebo technicky možná.
7. Z uvedeného vyplýva, že uvedená smernica EU nie je správne transponovaná do slovenskej legislatívy. Naviac, dôkazné bremeno zo štátu preniesli slovenskí zákonodarcovia na vlastníkov budov, ktorí sú spotrebiteľmi, čo odporuje pravidlám na ochranu spotrebiteľa.
8. Podľa uvedenej smernice EU a slovenských zákonov sa povinnosť vybavenia funkciou diaľkového odpočtu netýka merania spotreby studenej vody. Správcovia to ignorujú a odmietnutie diaľkového odpočtu meradiel studenej vody sankcionizujú.
9. Pojem „diaľkový odpočet“ nie je definovaný v legislatíve. V praxi správcovské spoločnosti presadzujú výlučne rizikové a nákladovo neefektívne diaľkové odpočty prostredníctvom rádiových modulov namontovaných na meradlá spotreby a PRVN. Pritom menej rizikovým spôsobom by mohol byť odpočet prostredníctvom dátového kábla (uplatňovaný v niektorých bytových domoch v zahraničí) alebo najvhodnejším spôsobom sa javí samoodpočet a následné zahlásenie údajov samotnými užívateľmi bytov napríklad pomocou stránky www.samoodpocet.sk
10. K meradlám spotreby a PRVN s rádiovými modulmi dodávanými spoločnosťou Techem a bežne montovanými na Slovensku, existuje posudok, ktorého zhrnutie sa nám podarilo získať. Podľa uvedeného zhrnutia posudku rádiové systémy Techem s ohľadom na rozsah platnosti švajčiarskych limitných hodnôt, nie sú určené pre lokality s citlivým užívaním. Lokality s citlivým užívaním sú miestnosti v budovách, ktoré sú pravidelne dlhodobo obývané alebo užívané osobami a detské ihriská. Čiže vo Švajčiarsku a nielen tam sú si vedomí, že deti sú zraniteľnejšie voči rádiofrekvenčným elektromagnetickým poliam. V tom istom zhrnutí posudku je tiež vyjadrenie, z ktorého vyplýva, že nie je možné vylúčiť negatívne zdravotné dopady uvedených rádiových systémov Techem na osoby nachádzajúce sa v priestoroch, kde sú takéto merače namontované.
11. Ohľadom bezpečnostných rizík a rizika straty súkromia je potrebné uviesť, že domácnosť, v ktorej sú namontované takéto merače, prípadne PRVN s rádiovými modulmi, môže byť na základe nimi vysielaných údajov monitorovaná, a tieto údaje môžu byť podkladom na identifikovanie vzorcov správania uplatňovaných v danej domácnosti – napr. kedy ráno vstávajú, kedy idú do práce, kedy prichádzajú z práce, kedy sa sprchujú, kedy idú spať, kedy sú odcestovaní, atď.
V konečnom dôsledku takáto domácnosť môže byť náchylnejšia na vykradnutie, čo sa môže prejaviť na vyššom poistnom majetku. Dôležitejšie je, že takýmto spôsobom monitorovaní členovia domácnosti sa ľahšie môžu stať cieľom trestnej alebo inej nekalej činnosti, čo môže mať vplyv na výšku poistného ich životnej poistky.
Uvedené skutočnosti môžu mať vplyv na zníženie kvality života obyvateľov takéhoto bytu. V domácnosti predstavujú merače a PRVN s rádiovým prenosom dát väčšie riziko ako mobilný telefón, pretože ten sa dá vypnúť, premiestniť, je možné sa ho zbaviť bez akejkoľvek sankcie. K ešte zákernejšiemu spôsobu zneužitia takýchto meračov môže dôjsť vtedy, keď útočník dokáže zmanipulovať dáta o spotrebe. V krajnom prípade môže vlastníkovi bytu navýšiť údaje o spotrebe až do takej miery, že ho nakoniec pripraví o byt. Alebo niekomu môže údaje o spotrebe navýšiť len mierne a inému (avšak nejakým spôsobom s útočníkom spriaznenému) vlastníkovi bytu v rovnakom bytovom dome môže údaje o spotrebe mierne znížiť, čo v celkovom vyúčtovaní spotreby v bytovom dome nevzbudí pozornosť. Schopnosť zmanipulovať dáta o spotrebe môže byť zneužitá aj pri potrebe dokázať niečiu prítomnosť alebo neprítomnosť v určitom byte v určitom časovom období, čím sa dá vyrobiť alebo zničiť alibi.
Iným druhom zneužitia môže byť obchodovanie s (elektronicky) zozbieranými dátami o spotrebe a zvyklostiach obyvateľov bytov, čo môže byť následne použité na cielenú reklamu, ponuku tovarov a služieb, prípadne cielenú propagandu, resp. manipuláciu alebo na iné účely. (Elektronický) zber veľkého množstva dát o ľuďoch, ich vyhodnocovanie a obchodovanie s týmito dátami je v súčasnosti výrazným trendom v oblasti informačných a komunikačných technológií.
12. Ak v minulosti pre toho, kto odmietol fajčiť cigarety, tankovať olovnatý benzín, kto si nezaobstaral rizikový výrobok nehrozili sankcie, v súčasnosti správcovské spoločnosti zašli ďalej. Odmietnutie použitia rizikovej a nákladovo náročnejšej technológie meračov a PRVN s rádiovými modulmi sankcionujú, a nezaplatenie sankcie vymáhajú súdnou cestou. Pritom použitie lacnejšej a bezrizikovej technológie správcovia odmietajú. To však má za následok, že sankcionovaný vlastník bytu je motivovaný nešetriť, a teda je to v rozpore s cieľmi smernice EU, že sa má šetriť. V prípadoch, kedy správcovské spoločnosti uvedeným spôsobom sankcionizujú takého vlastníka bytu, je zmluva o výkone správy v zmysle platnej legislatívy takto sankcionovaným vlastníkom bytu nevypovedateľná. Vlastník, ktorý je poškodzovaný správcom so súhlasom ostatných vlastníkov bytov v bytovom dome je v postavení rukojemníka.
Nové technológie nám vraj zaručia kvalitnejší, spravodlivejší, bezpečnejší život s vyššou ochranou súkromia, energeticky efektívnejšie zariadenia a procesy. Výsledok býva veľmi často opačný. Je čím ďalej tým viac ľudí, ktorí sa sťažujú na zdravotné problémy, nižší pocit bezpečnosti, vyššie poistné bytov, uprednostňovanie obchodných záujmov pred záujmami bežných ľudí, pred ochranou životného prostredia.
13. To všetko sú dôvody na to, aby Európska komisia bezodkladne zrušila povinnosť diaľkového odpočtu uvedenú v smerniciach 2012/27/EU a 2023/1791/EU a chránila tak spotrebiteľov pred zbytočnými novými rizikami a zjavnou neefektívnosťou diaľkových odpočtov. Spotrebitelia by sa podľa vlastného uváženia mohli rozhodnúť či si dajú alebo nedajú namontovať diaľkové odpočty na svoje meradlá, resp. PRVN do svojich domovov. Ako najefektívnejším prostriedkom nahlasovania spotreby sa javí samoodpočet určených meradiel, kedy sami spotrebitelia nahlasujú stavy počítadiel týchto meradiel. Po určitej dobe danej platnosťou metrologického overenia (bežne 5 rokov) aj tak údržbár fyzicky musí prísť vymieniť tieto meradlá za metrologicky overené, pričom stav počítadla na meradle podpisom potvrdzuje vlastník bytu a následne vo vyúčtovaní musí uhradiť takto zistenú spotrebu.
Odkaz na spätnú väzbu od nášho člena: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14622-Akt-o-digitalnej-spravodlivosti/F33097036_sk
