
Obdobie na vyplnenie dotazníka: do 30. septembra 2025
Odkaz: digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/commission-launches-consultation-guidance-application-gigabit-infrastructure-act
O iniciatíve: Ide o nariadenie EÚ týkajúce sa obcí – zákon o gigabitovej infraštruktúre (GIA)
Cieľom GIA je zvýšiť rýchlosť zavádzania gigabitovej infraštruktúry odstránením prekážok pre operátorov. Európska komisia zvolila právnu formu nariadenia, ktorá je prísnejšia ako flexibilnejšia smernica. Výrazným skrátením doby vybavenia administratívnych postupov GIA ešte viac obmedzí právomoci starostov a transparentnosť, pokiaľ ide o inštaláciu stožiarov a antén mobilných telefónov. Okrem toho má telekomunikačná infraštruktúra prednosť pred všetkou ostatnou infraštruktúrou, za ktorú sú zodpovedné obce.
Okrem toho nové požiadavky GIA na spracovanie povolení (Článok 7) a poskytovanie digitálnych jednotných informačných bodov (Článok 4) s podrobnosťami o všetkej existujúcej verejnej infraštruktúre (Článok 3) vytvárajú nákladnú administratívnu záťaž.
Okrem toho je chybné posúdenie vplyvov Európskej komisie, pokiaľ ide o vplyvy na energiu a klímu. Bezdrôtové technológie spotrebúvajú 10-krát viac energie ako káblové technológie a sú škodlivé pre prírodu. Tiež úplne ignoruje dôsledky pre zdravie a biodiverzitu. Účinky elektromagnetických polí z antén a bezdrôtových zariadení sa vôbec nezohľadňujú.
To znamená, že obce nemajú žiadnu právomoc chrániť deti, starších ľudí, senzitívnych ľudí, čo vypovedá o humanitárnej núdzi. EÚ pozná riziká, ale prenáša dôsledky pre verejné zdravie na členské štáty. A členské štáty ich prenášajú na obce.
Spätná väzba od OZ Elektrosmog a zdravie
Otázka 4.14 Viete identifikovať osvedčené postupy alebo problematické oblasti?
Odpoveď nášho OZ: Problematické časti sú verejné zdravie, bezpečnosť, ochrana a vplyv na prírodu a spotrebu energie.
Otázka 4.26 Aký druh dôkazov alebo odôvodnenia by sa mal predložiť na zamietnutie prístupu?
Odpoveď nášho OZ: Zamietnutie z dôvodu obáv o bezpečnosť a verejné zdravie. Tiež zamietnutie dovtedy, kým sa posúdi vplyv na životné prostredie, pričom sa zohľadnia aj biologické účinky elektromagnetického žiarenia na prírodu a ľudí.
Otázka 5.1 Podľa vášho názoru, ktorá metodika alebo zásady tvorby cien by sa mali dodržiavať, aby lepšie odrážali spravodlivosť a primeranosť v podmienkach prístupu k existujúcej fyzickej infraštruktúre?
Odpoveď nášho OZ: Metodika predbežnej opatrnosti a zásada „znečisťovateľ platí“.
Ak existuje neistota ohľadom rizika poškodenia životného prostredia, zásada predbežnej opatrnosti umožňuje alebo vyžaduje prijatie ochranných opatrení bez toho, aby bolo potrebné čakať, kým sa škoda prejaví. V každej definícii zásady predbežnej opatrnosti existuje súbor faktorov – existencia nebezpečenstva a vedecká neistota. V dôsledku toho sa zásada predbežnej opatrnosti vždy zaoberá potenciálnou škodou a slúži ako nástroj na preklenutie neistých vedeckých informácií a politickej zodpovednosti.
https://www.era-comm.eu/Introduction_EU_Environmental_Law/EN/module_2/module_2_10.html
Zásada „znečisťovateľ platí“ je jednou z kľúčových zásad, ktoré sú základom environmentálnej politiky Európskej únie (EÚ). Uplatňovanie tejto zásady znamená, že znečisťovatelia znášajú náklady na svoje znečistenie vrátane nákladov na opatrenia prijaté na prevenciu, kontrolu a nápravu znečistenia a nákladov, ktoré to spôsobuje spoločnosti. Uplatňovaním tejto zásady sú znečisťovatelia motivovaní vyhýbať sa škodám na životnom prostredí a sú zodpovední za znečistenie, ktoré spôsobujú. Náklady na sanáciu hradí znečisťovateľ, a nie daňoví poplatníci. https://op.europa.eu/webpub/eca/special-reports/polluter-pays-principle-12-2021/en/index.html
Obce tiež majú povinnosť prijať potrebné preventívne opatrenia na ochranu prírody (oblasti Natura 2000).
Otázka 6.1 Existujú nejaké problematické otázky týkajúce sa prístupu k pôde?
Odpoveď nášho OZ: Áno
Otázka 6.2 Vysvetlite
Odpoveď nášho OZ: Napríklad vplyv na verejné zdravie a životné prostredie (napr. pôda, podzemná voda, vzduch, spotreba energie, elektromagnetické žiarenie). Nové zariadenia môžu mať vplyv na zdravie zraniteľných osôb v dotknutej budove alebo v okolitých budovách.
Obce musia mať právo požiadať o posúdenie vplyvov na životné prostredie, ktoré by malo byť povinné pre projekty v zraniteľných prírodných oblastiach (napr. Natura 2000). Vplyv na životné prostredie môže mať aj negatívne ekonomické dôsledky pre poľnohospodárov a lesníkov na dotknutých pozemkoch alebo v okolitých pozemkoch.
Otázka 6.3 Mali by sa … definovať zmluvné podmienky …medzi subjektmi … a prevádzkovateľmi?
Odpoveď nášho OZ: Áno
Otázka 6.4 Ktoré a na akej úrovni?
Odpoveď nášho OZ: Napríklad vplyv na životné prostredie a vplyv na verejné zdravie.
Otázka 6.5 Mala by sa definovať špecifická metodika výpočtu ceny prístupu k pozemkom … aby sa uľahčilo uzatváranie dohôd o prístupe prevádzkovateľov k pozemkom?
Odpoveď nášho OZ: NIE
Otázka 6.7 Bola by užitočná vzorová zmluva o prístupe k pozemkom definovaná na národnej úrovni?
Odpoveď nášho OZ: NIE
Otázka 6.9 Ktoré hlavné kritériá spravodlivosti/rozumnosti by ste považovali za vhodné?
Odpoveď nášho OZ: Jediný spravodlivý prístup je, že vlastník má vždy právo odmietnuť bezdrôtovú infraštruktúru/prvky na svojom pozemku z environmentálnych a zdravotných dôvodov.
Otázka 8 Doplňujúce informácie
Odpoveď nášho OZ: Otázky v tejto konzultácii sú zamerané predovšetkým na to, aby prevádzkovatelia sietí mali možnosť bez námietok rozvíjať gigabitové siete a preniesť náklady na komunitu.
Obce si musia zachovať právomoc chrániť ľudí a prírodu. EÚ pozná riziká, ale dôsledky pre verejné zdravie prenáša na členské štáty. A členské štáty ich prenášajú na obce.
Facebookový odkaz vhodný na zdieľanie: https://www.facebook.com/groups/odborneproti5g/permalink/1868719297374181/